امروزه مقاوت باکتری­ها به آنتی بیوتیک ها از جمله مسائلی است که معضلات دنیای پزشکی محسوب می­شود. هرچه ما آنتی‌بیوتیک بیشتری مصرف کنیم، مقاومت باکتری‌ها هم بیشتر می‌شود و آنتی‌بیوتیک‌ها بی‌اثرتر می‌شوند. محققان مدام آنتی‌بیوتیک‌های جدیدتر و قوی‌تری می‌سازند اما باکتری‌ها هم در مقابل مقاوم‌تر می‌شوند. کمتر از یک قرن بعد از کشف فلمینگ حالا آنتی‌بیوتیک‌های کمی برای ما باقی مانده و «ابرمیکروب‌هایی» هستند که به همه این آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم‌اند.

بر این اساس یافتن آنتی­ بیوتیک های جدید از جمله تلاش های محققین و دانشمندان می باشد. گزارش که از سوی موسسه واکزمن در دانشگاه روگرز به چاپ رسیده نشان می‌دهد گروهی از محققان موفق شده‌اند با استفاده از سمی که توسط باکتری‌های خاک تولید می‌شود یک آنتی‌بیوتیک جدید بسازند.

باکتری‌های خاک منبع بیشتر آنتی‌بیوتیک‌ها هستند، چرا که محیط کم‌غذای خاک باعث می‌شود گونه‌های مختلف باکتری برای حفظ حیات خود با یکدیگر مبارزه کنند و گاهی بر علیه هم سم تولید کنند. گونه‌ باکتری جدیدا کشف شده سمی به نام پزدواوریدیومایسین (PUM) تولید می‌کند که برای دیگر انواع باکتری‌ها به شدت سمی است و میتواند راه کاری برای از بین بردن ابرمیکروب‌ها باشد.

آزمایشات انجام شده بر روی موشها مشخص کرده است که این سم حدود ۲۰ نوع باکتری مختلف از جمله باکتری‌های عفونت‌ زای استرپتوکوکی و استافیلوکوکوسی را از بین می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست