تولید ژل آنتی‌باکتریال از فاژ

تولید ژل آنتی‌باکتریال از فاژ

محققان موفق به تولید ژل ضد باکتری خود ترمیم شده‌اند که حاوی ویروس‌های کشنده باکتری است. شکل دادن به فاژها در قالب یک ژل جامد، فرصت جدیدی برای مبارزه با بیماری‌هاست. این ژل می‌تواند کاربردهای متنوعی در حوزه پزشکی و حفاظت از محیط زیست داشته باشد. فاژها در اطراف ما و حتی در داخل بدن ما هستند و شکارچیان طبیعی باکتری هستند. هرکجا که باکتری وجود دارد، فاژ نیز وجود دارد. محققان در آزمایشگاه موفق به تولید یک ماده جامد ژل مانند برای از بین بردن باکتری‌ها شده‌اند. یک میلی‌لیتر از این ژل ضد باکتری حاوی ۳۰۰ تریلیون فاژ است؛ در حالی‌که، فاژ‌ها بیشترین ارگانیسم‌های موجود در زمین هستند و شمار آن‌ها از هر موجود زنده دیگر حتی باکتری‌ها بیشتر است.

ژل ضد باکتریایی خود ترمیم می‌تواند برای حمله به گونه‌‌های خاصی از باکتری‌ها مورد استفاده قرار گیرد و برای بسیاری از کاربردهای پزشکی و حفاظت از محیط ‌زیست مناسب است. به گفته‌ی مهندسان شیمی از میان کاربردهای فراوان، می‌توان از این ژل زرد رنگ به‌عنوان پوشش ضد باکتری برای ایمپلنت‌ها و مفاصل مصنوعی، به‌عنوان یک داربست رشد استریل برای بافت انسان و یا در عملیات پاک‌سازی محیط زیست استفاده کرد.

آزمایشگاه این مهندسان به‌صورت تخصصی در طراحی راه‌حل‌های مهندسی برای بیماری‌های عفونی فعالیت می‌کند. محققان این ژل ضد باکتریایی خود ترمیم را در حین انجام آزمایش به‌منظور کشف درمان‌هایی برای بیماری‌های عفونی درست کردند. این آزمایشگاه به رشد، استخراج و جمع‌آوری بسیاری از ویروس‌ها مانند باکتریوفاژها و یا ویروس‌هایی به سادگی فاژها می‌پردازد. این ویروس‌ها به‌طور خودبه‌خودی به بلورهای مایع متصل می‌شوند و با کمک یک ماده چسبنده شیمیایی، این فاژهای کریستالی شده به فرم یک ماده ژلاتین مانند تبدیل می‌شوند که می‌توانند خود را در هنگام برش التیام بخشند.

زمینه‌ تحقیقات در مورد فاژها به‌سرعت در حال افزایش است، به گونه‌ای که، به‌عنوان یک تهدید در برابر باکتری‌های مقاوم مورد توجه قرار گرفته‌اند. به گفته‌ی محققان، برای کشتن باکتری‌ها به روش‌های جدیدی نیاز هست که باکتریوفاژها یکی از گزینه‌های امیدوارکننده به شمار می‌روند. فاژها می‌توانند باکتری‌هایی را که به آنتی‌بیوتیک مقاوم هستند بکشند.

از طرفی DNA باکتریوفاژها در جهت اهداف خاص به‌راحتی قابل اصلاح هستند. از این جهت می‌توان آن‌ها را در جهت از بین بردن سلول‌های سرطانی، تجزیه‌ پلاستیک‌ها و مقابله با آلاینده‌های زیستی اصلاح کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست