گیاه گوشتخوار نپنتیس اتنبروگیای یا گیاه کوزه‌ای اتنبرو با نام علمی (  Nepenthes attenboroughii) که بیشتر در مرداب‌ها و لجن‌زار‌ها می‌روید.

گیاه گوشتخوار نپنتیس اتنبروگیای یا گیاه کوزه‌ای اتنبرو با نام علمی ( Nepenthes attenboroughii) که بیشتر در مرداب‌ها و لجن‌زار‌ها می‌روید.

گیاه نپنتیس اتنبروگیای یا گیاه کوزه‌ای اتنبرو با نام علمی (  Nepenthes attenboroughii) نام یک گونه‌ی کوهستانی از گیاهان گوشتخوار کوزه‌ای و سرده گیاه پارچ است که نام آن از روی نام مستند ساز مشهور دیوید اتنبرو گرفته شده‌است. این گونه در سال ۲۰۰۹ میلادی کشف شد و در سال ۲۰۱۰ میلادی به عنوان یکی از ۱۰ گونه‌ی برتر توسط بنیاد علمی بین المللی اکتشاف گونه‌ها معرفی گردید. حتی ساده‌ترین نوع این گیاه هم عجیب وجالب است، هر گیاه دارای یک ساقه بلند و صاف و یک گل بزرگ با گلبرگ‌های سرخ و مادگی چتر‌مانند است که در فصل تابستان می‌شکفد. کوزه‌های این گیاه که زنگوله‌ای شکل و دارای یک کلاهک کوچک و قائم اند در حقیقت، برگ‌های آن هستند که دور تا دور این ساقه و نزدیک به زمین قرار دارند. کوزه‌های گیاه باز و غالباً پر از مایع هستند. این مایع در پایین کوزه چسبناک و در بالای آن آبکی است و دو قسمت جداگانه‌ای را می‌سازد که با هم مخلوط نمی‌شوند. قسمت بالایی از موجوداتی که در کوزه‌ی گیاه ساکن هستند به خصوص لارو پشه نگهداری می‌کند و گیاه می‌تواند هم از شکار معمول خود و هم از ریزه‌های تولید شده توسط این موجودات که در کوزه گیاه زندگی می‌کنند، بهره‌مند شود. این گیاه، به عنوان بزرگترین گیاه گوشتخوار شناخته شده در جهان مطرح است که حتی می‌تواند یک موش صحرایی را نیز هضم کند.

 

گیاه موش‌خوار پارچی قادر به هضم یک موش صحرایی است.

گیاه موش‌خوار پارچی قادر به هضم یک موش صحرایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست