بلدرورت یا گیاه مثانه دار

بلدرورت یا گیاه مثانه دار

 

بلدرورت یا گیاه مثانه دار (  Bladderwort)، یکی از پر سرعت ترین موجودات قلمرو گیاهان است

که در کمتر از یک میلی ثانیه شکار را به درون خود فرو می‌کشد.

 

گیاه مثانه‌دار یا بلدروت ( Bladderwort ) در برکه‌ها، دریاچه‌ها و نهر‌هایی با جریان آب آهسته و در کل در آب‌هایی با عمق کمتر از ۶۰ سانتی‌متر یافت می‌شود. این گیاه بدون ریشه در نزدیکی سطح آب شناور می‌شود.

شاخه‌های آن تا ۹۰ سانتی‌متر (حتی کمی بیشتر) رشد می‌کنند. ساقه‌هایش نیز پر برگ هستند. این ساقه‌ها تا ۲۰ سانتی‌متر بالای سطح آب رشد می‌کنند و خوشه‌هایی از گل‌های زرد رنگ که شبیه گل میمون هستند، بر آن‌ها می‌شکفد.

ساقه‌های زیرآبی منشعب شده و برگ‌های نخ مانند بسیار از آن‌ها جوانه می‌زند. این برگ‌ها دارای کیسه‌های کوچک و سبکی هستند که مثانه یا bladder نام دارند. مثانه‌های جوان شفاف هستند و به تدریج تیره می‌شوند. هر مثانه در واقع تله‌ریز و توخالی است که ورودی آن یک طرفه است.

اگر يک حشره آبزی کوچک يکی از چهار تار محرک اين مثانه را لمس کند، در تله باز مي‌شود و مانند يک جارو برقی، حشره به داخل اين کيسه مکيده شده و درب تله در يک چشم برهم زدن ( حدود يک ۱۵ هزارم ثانيه ) بسته مي‌شود.

ساقه‌ها که دارای غدد ترشح آنزيم هستند، کار هضم و جذب طعمه را بر عهده دارند. مثانه پس از يک يا دو ساعت آماده شکار طعمه جديد خواهد بود. جالب است بدانید که، این گونه‌ی گیاهی می‌تواند با سرعتی باورنکردنی شکار خود را به درون حفره کیسه مانند فرو‌بکشد.

سرعت بلعیدن شکار در این گیاه کمتر از یک میلی ثانیه است. از این رو، این گیاه به یکی از پرسرعت ترین موجودات قلمرو گیاهان تبدیل شده است. به گونه‌ای که، حتی گیاه مشهور و حشره‌خوار دیونیا نیز نسبت به این گیاه صد برابر کندتر است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست