ریزجلبک‌ها یکی از منابع طبیعی اسیدچرب و آنتی اکسیدان به شمار می‌آیند. زیست شناسان اروپایی مشغول انجام پروژه‌ای برای جداسازی این مواد از ریزجلبک‌ها هستند. این طرح موسوم به (( استخراج امگا ۳ و استاکسانتین))  VOPSA2.0در شمال اسپانیا انچام می‌شود.

تولید امگا3 با استفاده از ریزجلبک ها

تولید امگا۳ با استفاده از ریزجلبک ها

 

ریزجلبک‌ها در واقع گیاهان ریزی هستند که برای رشد و نمو به منبع نور طبیعی یا مصنوعی نیاز دارند. دمای ایده آل برای آن‌ها بین ۱۵ و۲۰ درجه سانتیگراد است.

ماهی منبع اصلی اسید‌های چرب امگا ۳ است. اما فرایند جداسازی و استخراج اسید‌های چرب از ماهی عموما کارآمد و پایدار نیست. لذا زیست‌شناسان اروپایی معتقدند، ریز جلبک‌ها جایگزین مناسبی برای ماهی به شمار می‌آیند. عقیده‌ی برخی محققان، میزان امگا۳ موجود در ریزجلبک‌ها به مراتب بیشتر از ماهی همچنین طبیعی‌تر است. چراکه، ماهی خودش امگا۳ تولید نمی‌کند بلکه با خوردن ریزجلبک آن را جمع می‌کند. امروزه شرکت‌های تولید مکمل‌های غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی از آنتی اکسیدان و اسید‌های چرب استخراج شده از ریزجلبک‌ها استفاده می‌کنند. ازطرفی، به دلیل تقاضای سالانه ۲۶ هزار تن در جهان انتظار می‌‌ رود که، درآینده‌ای نه چندان دور محصولات تولید شده ازریزجلبک‌ها بازار وسیعی را از آن خود کنند.

کشت و تولید ریز جلبک ها در آزمایشگاه

کشت و تولید ریز جلبک ها در آزمایشگاه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست