گیاه آرابیدوپسیس تالیانا ( Arabidopsis thaliana )

گیاه آرابیدوپسیس تالیانا ( Arabidopsis thaliana )

محدودیت‌های پیش روي انسان و شرایط آینده جوامع بشری، افزایش بهره وری صنعت کشاورزی را اجتناب ناپذیر کرده است. به گونه‌ای که، محققان زیادی در سراسر جهان درحال بررسی راهکار‌های مختلف برای  افزایش راندمان محصولات کشاورزی هستند.از این رو، دانشمندان حوزه بیوتکنولوژی گیاهی در این میان همواره به دنبال ابزارها و ایده‌های نوین در جهت نیل به این هدف بوده‌اند، تلاش‌هایی که منجر به ظهور دوران طلایی کشاورزی، موسوم به ( Green revolution ) شده است. درک عواملی که جابه‌جایی‌های نزدیک و دور مواد مغذی درون یک گیاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌تواند گیاهان زیستی را قادر سازد تا محصولات بیشتری را در آینده تولید کنند و در نهایت ممکن است این مواد مغذی ارگانیک به سمت قسمت‌های قابل برداشت گیاه ( دانه‌ها، میوه‌ها و بخش‌های ذخیره‌کننده ) هدایت شوند.

بررسی گیاه آرابیدوپسیس تالیانا  ( Arabidopsis thaliana )به شناسایی ژن جدیدی منجر شده ‌است. این ژن می‌تواند کاندیدای مناسبی برای افزایش راندمان تولید محصولات گیاهی باشد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد، جهش‌زایی در ژن PLM می‌تواند حجم محصول گیاه مدل را افزایش دهد. این ژن به صورت طبیعی در متابولیسم اسفنگولیپیدها ایفای نقش می‌کند.

محققان معتقدند، نسخه جهش یافته این ژن موجب تغییر ساختار پلاسمودسماتا و در نتیجه بهبود ترافیک مواد سیال در گیاه می‌شود. عملکرد جالب ژن PLM پژوهشگران را بر آن داشته تا ضمن آشکار کردن مکانیسم دقیق عملکرد آن، بتوان در نهایت حمل و نقل مواد مغزی درون گیاه را به کنترل در آورده و در جهت دلخواه هدایت کنند.

منابع:

DOI: 10.1038/s41477-019-0429-5

Scientists identify a gene that can be used to grow more productive crops

http://www.missouriplants.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست